Rwa kulszowa

Najczęstszą przyczyną bólów w odcinku lędźwiowo-krzyżowym są zaburzenia o charakterze statyczno-dynamicznym oraz zmiany zwyrodnieniowe w aparacie kostno-więzadłowym i krążkach międzykręgowych.

W pierwszych etapach choroby zwanej rwą kulszową pojawiają się nawracające bóle okolicy lędźwiowo-krzyżowej. Początkowo są one tępe i przeważnie pojawiają się po wysiłku lub pracy w pozycji pochylonej. Mogą też występować bóle nocne. Później dołączają się okresowe, trwające kilka dni, ostre bóle połączone z usztywnieniem kręgosłupa i przykurczem mięśni. Ten wstępny okres choroby rozciąga się na wiele miesięcy, a nawet lat. Właściwa rwa kulszowa rozpoczyna się przeważnie ostro, często po dźwignięciu znacznego ciężaru, po przeziębieniu, a nawet kichnięciu.

Występujące w początkowym okresie choroby urazy i zmiany zwyrodnieniowo-zapalne prowadzą do uszkodzenia krążków międzykręgowych. Dochodzi do przepukliny dyskowej i ucisku na korzenie nerwowe, wchodzące w skład nerwu kulszowego, najczęściej na poziomie między kręgami w odcinku lędźwiowym L4 – L5 oraz między ostatnim kręgiem lędźwiowym oraz kością krzyżową L5 – S1.

W badaniu stwierdza się zniesienie fizjologicznej lordozy lędźwiowej oraz objaw Lasegue’a (ostry ból pojawiający się po uniesieniu wyprostowanej nogi w pozycji leżącej). Niekiedy występuje także niedowład mięśni stopy i palców, zaburzenia czucia powierzchniowego w odpowiednim zakresie oraz osłabienie lub zniesienie odruchu skokowego.

Odpowiednio przeprowadzona rehabilitacja może całkowicie wyeliminować objawy choroby i pozwoli pacjentowi na pełen powrót do sprawności. W tym celu wykorzystuje się różne metody fizjoterapii między innymi kinezyterapię, terapię manualną czy fizykoterapię. Na diagnozę oraz leczenie rwy kulszowej zapraszamy do Impuls Centrum Rehabilitacji w Gdańsku.