Łokieć tenisisty/golfisty

Za przyczynę schorzeń nazywanych potocznie łokciem tenisisty lub golfisty uważa się zmiany degeneracyjne ścięgien mięśni prostowników nadgarstka w łokciu tenisisty oraz mięśni zginaczy nadgarstka w przypadku łokcia golfisty. Zmiany te spowodowane są przewlekłymi przeciążeniami i mikrourazami oraz nieprawidłowym ukrwieniem tej okolicy.

Łokieć tenisisty objawia się bólem zlokalizowanym w bocznej okolicy stawu łokciowego (nadkłykieć boczny kości ramiennej), może też promieniować w stronę nadgarstka. W przypadku łokcia golfisty ból pojawia się po wewnętrznej stronie stawu łakociowego (nadkłykieć przyśrodkowy kości ramiennej).

Wbrew potocznym nazwom choroby te nie dotyczą głównie tenisistów czy też golfistów. Najbardziej narażoną grupą są osoby pomiędzy 30. a 60. rokiem życia, wykonujące powtarzalną pracę fizyczną czy długotrwale pracujące przy komputerze. Narażeni są także stomatolodzy czy mechanicy.

Co zrobić, gdy wystąpi ból?

W razie wystąpienia objawów należy zaniechać czynności powodujących ból, wprowadzić odpowiednią terapię poprawiającą funkcje tkanek oraz wzmocnić mięśnie. Należy unikać całkowitego odciążenia kończyny, ponieważ prowadzi to do osłabienia mięśni i pogłębienia dolegliwości.

Leczenie tych schorzeń uzależnione jest od okresu choroby i stopnia zaawansowania zmian. W pracy z pacjentem wykorzystujemy odpowiednie techniki terapii manualnej oraz zabiegi fizykalne – proces rehabilitacji dostosowujemy do indywidualnych potrzeb. Zapraszamy do kontaktu!